01.jpg02.jpg03.jpg04.jpg05.jpg06.jpg07.jpg08.jpg09.jpg10.jpg11.jpg12.jpg13.jpg14.jpg15.jpg16.jpg17.jpg18.jpg19.jpg20.jpg21.jpg22.jpg23.jpg24.jpg25.jpg26.jpg27.jpg28.jpg29.jpg

Tolerancja jest postawą akceptacji dla innych, szacunku dla różnic, które występują między nami. Postawa tolerancyjna potrzebna jest również dla siebie samego, ponieważ my również popełniamy błędy. Błędy powinny stawać się informacją potrzebną do tego, co należy zmienić. Wydaje się, że nie tylko szkoła jest miejscem, gdzie dostrzegane są nasze błędy, ale cały świat jest szkołą. Umiejętność spostrzegania błędów i ich korygowania pod wpływem świadomej refleksji(dorośli) czy też posłuszeństwa (dzieci) powoduje, że wzrastamy.
Tolerancja jest otwartością na innych, oznacza gotowość uczenia się od nich. Aby być tolerancyjnym należy wznieść się ponad różnice, ponad odmienność, ponad to, co nam się nie podoba, co nas drażni. To tolerancja sprawia, że możemy dostrzec dobro w innych. Tolerancja jest wzniesieniem się ponad własne ego.
Tolerancja jest zaporą przed takim niebezpiecznym myśleniem jak wywyższanie się i pogardzanie innymi. Brak tolerancji wynika często z niewiedzy, uprzedzeń, stereotypowego myślenia czy lęku. Eskaluje on napięcia i konflikty, a jeśli któraś ze stron konfliktu czuje się silniejsza doprowadza do konfrontacji o różnych wymiarach, nawet wojennych.

W styczniu będziemy poruszać tematy związane z tolerancją niżej przedstawione.

  1. Tolerancja wobec koleżanek i kolegów. Granice tolerancji.
    Oczywiste jest, że wszyscy musimy umieć stawiać granice innym jak i szanować cudze granice. Dotyczy to zarówno granic fizycznych, emocjonalnych, intelektualnych i duchowych. Właściwy system granic gwarantuje nam bezpieczeństwo w kontaktach z innymi ludźmi, wzmacnia postawę szacunku dla cudzych granic, daje nam możliwość wyrażenia niezgody na nieodpowiednie działania.
    Propozycje dla rodziców: przeprowadzę rozmowę z dzieckiem na temat granic w domu i w szkole oraz konsekwencji ich przekraczania. Pomogę je stawiać.

  2. Tolerancja wobec starszych.
    Ten temat jest związany z szacunkiem oraz dostrzeganiem roli osób starszych i ich potrzeb. Zdarza się, że osoby starsze są zniecierpliwione czy zachowują się nieprzyjemnie. Jeśli poznamy przyczyny takiego zachowania i zaprezentujemy postawę zrozumienia z pewnością relacje ocieplą się. Oczywiście wiele starszych osób jest dla dzieci wspaniałymi opiekunami i wręcz rozpieszczają nasze dzieci, mają więcej zrozumienia niż niejeden rodzic. Za to im jesteśmy wdzięczni.
    Propozycje dla rodziców: porozmawiam z dzieckiem o osobach starszych. Wspólnie z dzieckiem pomodlę się o pomyślność dla nich.

  3. Akceptacja i pomoc osobom niepełnosprawnym oraz osobom z innych kultur i narodowości.
    Obecnie, gdy istnieje możliwość dla nas i dla innych przenoszenia się poza granice własnego kraju zdarza się, że w jakimś środowisku jesteśmy obcy. Zadaniem obecnego wieku jest otwieranie się i poznawanie innych zwyczajów, dostrzeganie uwarunkowań różnych zachowań, a nie posługiwanie się stereotypowym myśleniem czy uprzedzeniami. Aby kogoś ocenić należy bliżej poznać jego historię. Dotyczy to również osób niepełnosprawnych. Często nie pomagamy, bo nie znamy ich i zwyczajnie boimy się ich.
    Propozycje dla rodziców: razem z dzieckiem pomogę przynajmniej jednej osobie.

Alicja Dzwonkowska

Początek strony