fb

W dniach 16 - 18 maja klasy 7a i 7b pod opieką p. Jolanty Płochockiej, p. Beaty Nowak, p. Justyny Chuść oraz siostry Rozalii wybrały się na wycieczkę w okolice Kotliny Kłodzkiej.
Pierwszego dnia po długiej podróży dotarliśmy do kopalni złota w Złotym Stoku, gdzie poznaliśmy historię eksploatacji złota, która sięga pierwszego tysiąclecia naszej ery. Od tego czasu aż do lat dzisiejszych zdołano wydrążyć przeszło 300 km sztolni, szybów i chodników rozmieszczonych aż na 21 poziomach. Odwiedziliśmy też sztolnię, która była zatopiona i zapomniana przez setki lat. Owiana wieloma legendami, tego dnia odsłoniła swoje długo skrywane tajemnice. Nieziemska kolorystyka, piękna szata naciekowa i źródlana woda zrobiły na nas ogromne wrażenie.
Drugiego dnia wyruszyliśmy na dalsze zwiedzanie. Przewodnik zabrał nas na warsztaty garncarstwa oraz do mini zoo. Następnie zwiedziliśmy Bazylikę Nawiedzenia Najświętszej Marii Panny w Wambierzycach. To piękne Sanktuarium wybudowane zostało w latach 1715 - 1723. Obecna bazylika stoi na wzgórzu, gdzie w XII w. w niszy wysokiego drzewa umieszczono figurkę Matki Boskiej. Według kronik w 1218 r. ociemniały Jan z Raszewa odzyskał w tym miejscu wzrok. Po tym zdarzeniu do Wambierzyc zaczęło podróżować wielu pielgrzymów. Obejrzeliśmy też największą i najstarszą ruchomą szopkę na terenie Polski wykonaną przez zegarmistrza Longina Wittiga oraz jego syna.
Kolejnym celem naszej wędrówki był labirynt Błędnych Skał. Ten zespół bloków skalnych mieści się na wysokości 853 m n.p.m. w Górach Stołowych. Chodzenie po skalnym mieście bardzo nam się podobało.
Trzeciego dnia zwiedziliśmy Twierdzę Kłodzko. Krążyliśmy po labiryntach korytarzy słuchając opowieści przewodnika o tym budynku spełniającym niegdyś (XVII i XVIII wieku) rewelacyjną funkcję obronną.  Tego dnia zwiedziliśmy także Starą Kopalnię Uranu w Kletnie. Spacerując podziemną trasą edukacyjną dowiedzieliśmy się, że Kopalnia ta położona jest na północnym stoku Żmijowca w Masywie Śnieżnika. Działała ona w latach 1948-1953, wykorzystując m.in. kilka średniowiecznych sztolni, w których w przeszłości prowadzono wydobycie żelaza, srebra i miedzi. Kopalnia obejmowała 20 sztolni, 3 szyby, a długość wszystkich wyrobisk górniczych wynosiła ponad 37 km. Łącznie wydobyto tu 20 ton rudy uranu.
Droga do domu zajęła nam kilka godzin ale wróciliśmy bardzo zadowoleni, oczekując kolejnego wyjazdu.