Radość jest ostatnim tematem w bieżącym roku szkolnym. Perspektywa wakacji i końca roku szkolnego zarówno uczniom jak i rodzicom nasuwa swobodniejsze i milsze myśli. Radość łączy się nie tylko z różnego rodzaju sukcesami szkolnymi, ale i z zadowoleniem z bycia razem z rówieśnikami, atmosferą w klasie, w domu, zadowoleniem z samego siebie.
Tematy szczegółowe:
Alicja Dzwonkowska
Gdy nadchodzi wiosna nie jest możliwe nie dostrzeżenie piękna w przyrodzie. Zachwycamy się kwitnącymi kwiatami, roślinami, krajobrazem. Pojawiają się pytania: kto stworzył tak piękną naturę, kto nią kieruje i dla kogo.
Natura i jej prawa pochodzą od Boga. Rolą człowieka jest przyjąć ją jako dar, troszczyć się o nią i wykorzystywać ku dobru.
Piękno przyrody jest pięknem naturalnym niezależnym od nas, ale jest również piękno stworzone przez człowieka. Do niego zaliczamy literaturę, architekturę, muzykę, tkaniny, malarstwo. Jeżeli współgra z pięknem naturalnym odczuwamy je jako harmonię, ład, porządek, spokój.
Jest też piękno duchowe, które oparte jest na takich wartościach jak: życzliwość, pokój, tolerancja, mądrość, dobroć, miłość, cierpliwość, szczerość.
Tematy szczegółowe:
Alicja Dzwonkowska
Nadzieja jest związana z oczekiwaniem na lepsze. Wzbudza w nas optymizm i pozytywne myślenie. Dzięki temu mamy ochotę do podejmowania działań, realizacji planów i marzeń. Nadzieja jest szczególnie związana z wiarą.
„Musicie być mocni mocą nadziei, która przynosi pełną radość życia i nie pozwala zasmucać” - Jan Paweł II
Tematy szczegółowe:
Alicja Dzwonkowska
W marcu skupimy się nad następną wartością – prawdą. Prawda jest niezbędna dla godnego życia. Mamy w sobie głęboką potrzebę kierowania się Prawdą każdego dnia. Obserwując naturę, odkrywamy reguły i prawa, które są przestrzegane w całym wszechświecie. To jest Prawda wszechświata, dana przez Tego, który go stworzył. Nikt i nic poza człowiekiem nie stara się jej ominąć czy oszukać. Człowiek otrzymując dar rozumu nie tylko może odkrywać i poznawać zasady, ale często próbuje zmieniać je z różnym skutkiem. Dlatego tym bardziej jesteśmy zobligowani do poznawania Prawdy Boskiej i życia wg Niej.
Jako rodzice i nauczyciele naszym naczelnym zadaniem jest nauczyć dzieci odkrywać prawdę o sobie i innych, rozróżniać co jest prawdziwe a co fałszywe, a także rozbudzić i wzmacniać umiłowanie prawdy, pomóc w kroczeniu drogą prawdy.
Jak wielokrotnie wcześniej pisałam najlepszym nauczycielem jest przykład rodziców. Jeśli mówimy prawdę, myślimy kierując się prawdą ( przy czym najwyższym standardem jest myślenie, które nacechowane jest dobrą intencją, niekrzywdzeniem i miłością szeroko rozumianą), jeśli postępujemy kierując się prawdą, to zaszczepimy w dziecku to czym żyjemy, a w efekcie otrzymamy ich szacunek.
Co to jest prawda? Są prawdy dotyczące otaczającego nas świata. Ponieważ my zmieniamy się i świat zmienia się, więc te prawdy (opinie, osądy, przekonania) nie mają cechy niezmienności. Aby bezpiecznie funkcjonować potrzebne są nam prawdy, które nie zmieniają się. Na nich możemy budować swoje życie. Takie prawdy muszą mieć źródło w tym co wieczne czyli muszą pochodzić od Boga, który był, jest i będzie miał cechy wszechobecności, wszechmocy oraz wszechwiedzy. Szczęśliwe są dzieci, których rodzice są świadomi prawd absolutnych i uczą je jak ich doświadczać w życiu codziennym. Jest to największy skarb jaki możemy dać dzieciom.
Oczywiście ucząc prawd musimy dostosować komunikację do wieku dziecka. Aby ułatwić zamieszczamy niżej niektóre propozycje.
A oto tematy, które chcemy poruszać:
Alicja Dzwonkowska
Wartość ta niesie umiejętność współodczuwania z inną osobą. Zawiera w sobie jednocześnie element empatii, miłosierdzia, miłości, dawania dobra. Obecnie umiejętność współodczuwania staje się deficytowa. Chociaż zazwyczaj rodzimy się z nią. Każdy może zaobserwować jak niemowlę reaguje na nasze uczucia, jak się czuje wtedy, gdy jesteśmy zdenerwowani, a jak, gdy szczerze uśmiechamy się. Z czasem ta umiejętność może być zapomniana. Zanika wtedy, gdy mały człowiek jest raniony, gdy otoczenie zachowuje się wrogo wobec siebie. Dziecko uczy się, że nie wolno mu pokazywać względem innych emocji, że musi być twardy, jego serce zamyka się, uczucia i ich wyrażanie staje się nieistotne. Jeśli wzrasta w dobrych emocjonalnie warunkach, sam doznaje wsparcia w trudnych momentach, obserwuje działania rodziców nakierowane na pomoc innym sam mimowolnie takiej gotowości nauczy się.
Zarówno nasze ciało jak i umysł są narzędziami w stawaniu się doskonalszymi w człowieczeństwie. Uczenie się wzajemne potrzebuje komunikacji z serca do serca. To ten rodzaj porozumiewania się ma największą moc. Współczując używamy naszego umysłu i ciała, by trafnie odczytać to, co druga osoba myśli i czuje. Czując jej cierpienie, smutek, zagubienie zapominamy o sobie, powstaje w nas gotowość do udzielenia pomocy. Często to odczuwanie zalewa nas, wyzwala silne uczucia. Nawet wtedy, gdy stajemy bezradni wobec jakiejś sytuacji w której znalazł się ktoś, to musimy być świadomi, że sama nasza obecność i wysłuchanie niosą pomoc. I to jest właśnie ta nagroda jaką otrzymujemy otwierając serce na drugiego człowieka. To jest ten owoc pomagania – to jest działanie Boskie w naszych sercach. Do nas jedynie należy decyzja, czy chcemy współczuć.
Proponowane tematy:
To Bóg jest świadkiem naszych zmagań, potknięć, upadków. Jest naszym wiernym towarzyszem podróży, którą jest życie. Zawsze ilekroć zwracamy się do Niego jest gotów wysłuchiwać nas. Jeżeli poddamy mu się, pokieruje naszą drogą. Nie zawsze rozpoznajemy jego wskazówki, czasem możemy czuć się samotnie. Wybacza nam nasze błędy i obdarza różnymi małymi i większymi radościami.
Propozycje dla rodziców: Przypomnę mojemu dziecku takie sytuacje, takie działania Boga, które świadczą o jego bezgranicznym współczuciu i pomocy człowiekowi. Uczę dziecko zwracania się do Boga codzienne, a zwłaszcza w trudnych sytuacjach.
Alicja Dzwonkowska
Dobroć jest wartością wypływającą z naszego serca, jest jego prawdziwym obliczem. Nad nią będziemy zastanawiali się w styczniu. Dobroć uszlachetnia nasze charaktery i czyni je godnymi naśladowania. Żyjemy po to, by za pomocą naszych rąk i naszego ciała czynić dobro oraz żeby móc doświadczyć dobra płynącego od innych osób. Dlaczego więc postępujemy inaczej? Złe myśli, negatywne uczucia, jeśli je mamy będą zawsze chciały zamanifestować się w niewłaściwym działaniu. Często tracimy kontakt z naszym dobrym sercem dlatego, gdy boimy się stać ofiarami innych, oraz wtedy, gdy damy ponieść się chwilowym emocjom. Oczywiście na nasz system wartości największy wpływ do 12 - go roku życia mają rodzice, nauczyciele, a w okresie dorastania grupa rówieśnicza. W późniejszych latach winniśmy już postępować w zgodzie ze swoim sumieniem. Niektórzy jednak zatrzymują się w rozwoju moralnym na wcześniejszych etapach i nie potrafią usłyszeć własnego sumienia.
Z dobrocią związane jest rozróżnianie, mądrość, miłość, przebaczanie, współczucie itd. Jeżeli będziemy rozwijać w sobie dobroć automatycznie inne wartości też wzrosną.
Tematy na styczeń to:
Celem tych tematów jest zrozumienie przez uczniów, że każdy z nas może być dobrym i może je przekazywać innym, otrzymując w zamian radość, zadowolenie ze swojego życia.
Alicja Dzwonkowska
Grudzień jest miesiącem przygotowującym nas do przeżycia świąt, przeznaczymy go też na pogłębienie rozumienia miłości, zastanowienia się nad okazywaniem jej słowami i czynami. Miłość najczęściej dostrzegana jest w kontekście relacji małżeńskich, rodzinnych, ponieważ w domu mamy najwięcej okazji, by ją okazywać i jej doświadczać. Jednak miłość ma szersze znaczenie. Jest ona pomaganiem innym, obroną słabszych, dobroczynnością, opieką, troską o innych, zrozumieniem ich, przebaczeniem, życzliwością, dobrym życzeniem, miłosierdziem, wspieraniem i wszystkim co jest dobrem.
Każda myśl i działanie wypływające z miłości jest w istocie dobre, ale jako osoby posiadające dar rozróżniania i oceniania musimy pamiętać o konsekwencjach czynów.
Miłość ma swoje źródło w Bogu, które nigdy się nie wyczerpie, możemy z niego korzystać bez granic.
Proponuję następujące tematy:
Jesteśmy mieszanką różnych cech i tych dobrych i tych złych. Ważne jest, aby zaakceptować taki stan. Akceptacja siebie jest punktem wyjścia do podjęcia prób doskonalenia tego, co w nas nie jest najlepsze. Miłość do siebie to dbanie o ciało i umysł oraz duszę, a także odkrywanie w sobie talentów, rozwijanie ich i wykorzystywanie dla dobra innych.
Propozycje dla rodziców: porozmawiam ze swoim dzieckiem o jego zdolnościach i w jaki sposób może je pokazać. Porozmawiam również o niedobrym przyzwyczajeniu i możliwościach jego zmiany.
„Będziesz miłował bliźniego swego jak siebie samego” - Mt 22,36
Okres świąteczny to czas, w którym relacje nabierają bardziej wyrazistego znaczenia. Jest więcej okazji do działania z myślą o innych. Ważne jest, aby zarówno myśli jak i działania wypływały ze szczerej życzliwości do drugiej osoby. Nie zawsze jest to łatwe. Może pomóc nam zapomnienie komuś chociaż na jakiś czas tego, co nas dotyka, a dostrzeżenie czegoś dobrego. Wówczas nie będzie takiej sytuacji , że nasze życzenia są nieprawdziwe. W każdym z nas jest iskra Boga, w niektórych jest przykryta trudną osobowością, nawykami, negatywnymi emocjami i może się zdarzyć, że szczera życzliwość pozwoli jej przebić się i zajaśnieć.
Propozycje dla rodziców: zastanowię się z dziećmi komu i w jaki sposób możemy okazać miłość np. pomagając. Pomyślę, jakie życzenia złożę osobom, z którymi przebywam.
Miłość do Boga.
„Będziesz miłował Pana Boga swego z całego serca i z całej duszy swojej i z całej myśli swojej i z całej siły swojej. To jest największe i pierwsze przykazanie” - Mt 22,36
Kochać Boga jest najpiękniejszym zobowiązaniem człowieka. Kochać oznacza słuchać Jego i pozwolić prowadzić się Jemu. Bóg upodobał sobie czyste i pełne miłości serce. Człowiek nie zawsze odpowiada miłością na miłość, Bóg zawsze nam odwzajemnia miłość i nigdy nie jest ona nadaremną.
Propozycje dla rodziców: porozmawiam z dzieckiem o tym w jaki sposób możemy okazywać Bogu miłość, kim chciałoby być dla Boga.
Alicja Dzwonkowska
Tematem wiodącym w listopadzie będzie odwaga. Odwaga jest związana z cnotą męstwa. Również inne wartości takie cechy jak otwartość, szczerość, roztropność, mądrość, wytrwałość idą w parze z odwagą. Niekiedy zastanawiamy się dlaczego jedni są odważni, a inni nie. Niektórzy nie postępują odważnie z wygodnictwa, lenistwa, leku przed krytyką, odrzuceniem, wolą działać stereotypowo, nie chcą wyróżniać się. Jednak jaki byłby świat bez ludzi odważnych, bez śmiałych pomysłów, bez ryzykownych działań? Nie byłoby żadnego postępu. Nie bylibyśmy wolnym krajem. Miesiąc listopad jest szczególnym dla kraju.
Tematy szczegółowe:
Opr. Alicja Dzwonkowska
Koncentracja jest umiejętnością skupienia uwagi na określonym temacie, jest też uważnością w życiu codziennym Jest tym głębsza, im większe jest zainteresowanie daną sprawą lub czynnością. Koncentracja zapewnia sukcesy w uczeniu się i zrozumieniu niełatwych zagadnień. Wiąże się z szacunkiem i poważaniem i jest oznaką człowieka rozwijającego się. Dzięki uważności możemy odkrywać to, czego na pozór nie widać, możemy bardziej docenić to, co mamy, to co zostało stworzone przez Boga. Umiejętność skupiania się nie jest nam podarowana. Należy ją ćwiczyć codziennie.
„Brak kierunku, a nie brak czasu, to jest problem. Wszyscy mamy po dwadzieścia cztery godziny na dobę” - Zig Ziglar
„Skupienie jest kluczem do manifestowania swoich pragnień” - Stephen Richards
„Koncentracja jest sekretem siły” - R.W. Emerson
„Chodzi na skupieniu się na walce, a nie na strachu” - Robin Roberts
„Pasja jest energią. Poczuj moc, która pochodzi ze skoncentrowania się na tym, co nas ekscytuje” - Oprah Winfrey
„Nie możesz polegać na swoich oczach, kiedy twoja wyobraźnia jest nieostra” - Mark Twain
Często zdarza się, że chcemy skupić się na czymś lecz mamy z tym kłopoty. Zaczynamy bujać w obłokach, myśli uciekają. Aby pomoc sobie w koncentracji na zadaniu należy:
Uwaga jest nam potrzebna nie tylko do nauki, ale również do codziennego życia. Taka uważność nie tylko wzbogaca nasze życie, ale uczy metod i dostarcza narzędzi do skutecznego radzenia sobie ze stresem, obniża napięcie, daje dużo pozytywnych emocji, neutralizuje obawy i lęki.
Korzyści z koncentracji:
Koncentrację mogą utrudniać:
Co wzmacnia koncentrację?
Propozycje dla rodziców: eliminuję to, co może rozpraszać uwagę mojego dziecka podczas uczenia się. Porozumiewam się jasnymi komunikatami. Pokazuję, że można skupiać się tylko na jednym zadaniu w określonym czasie. Nauczę dziecko chociaż jednego sposobu eliminowania nadmiernego pobudzenia.
Alicja Dzwonkowska
W tym roku kontynuujemy realizację programu „Wychowanie w wartościach”. Na stronie internetowej szkoły zamieszczamy propozycje korespondujące z programem, aby rodzice mieli możliwość aktywnego włączania się w wychowanie swoich dzieci. Program „Wychowanie w wartościach” jest podstawą całościowego programu wychowawczego i profilaktycznego.
Mamy nadzieję, że skupianie się na wartościach, na zrozumieniu tych pojęć pomoże uczniom, rodzicom i nauczycielom kształtować osobowość taką, która będzie umożliwiała dobry rozwój. Przychodzimy na świat z różnymi tendencjami, które nabierają wyrazistości w miarę wzrastania, przychodzimy też z wewnętrznymi pragnieniami realizowania zadań. Nie wszystkie nasze skłonności, usposobienia pozwalają na ich wykonanie. Dlatego tak ważne jest świadome przetransformowanie niektórych naszych cech. Każda cecha ma swój negatywny rys. Może przejawiać się w swoim negatywnym aspekcie np. miłość może ukazywać się jako nadmierne skupienie na sobie bez dostrzegania potrzeb innych osób (egocentryzm), może przytłaczać innych swoją zaborczością, zazdrością, miłość do ojczyzny może nie tolerować innych nacji itp. To w jaki sposób będziemy kształtować naszą osobowość i naszych dzieci zależy od naszej świadomości. Efekty wychowawcze pojawią się, jeśli zarówno szkoła jak i rodzice będą mieli podobne priorytety i wartości. Warto więc poszukać takich wartości, które są ponadczasowe i zawsze dają dobre rezultaty.
Prawdziwe wartości są trwałe i zakotwiczone w Bogu. Tam mają swe źródło, bo stamtąd pochodzi wszelkie dobro, miłość, życzliwość, prawda, odwaga, odpowiedzialność, tolerancja, wytrwałość, szacunek, przyjaźń, wiara, mądrość, roztropność, piękno, radość, nadzieja, itd.
Każdy z nas posiada w sercu iskrę Bożą, która czyni go dzieckiem Bożym i dzięki czemu może rozpoznawać dobro i pomaga wzrastać wartościom. Mamy w sobie nasiona prawdziwych wartości, ale często są one przykryte naszą osobowością, naszymi nawykami, cechami niesprzyjającymi ukazywaniu się dobra w nas. Zadaniem wychowawców i rodziców jest dostrzeżenie tego, co dobre w uczniu i pomaganie w ukazywaniu tego wewnętrznego piękna.
Zależy nam na tym, by nasi wychowankowie byli odważni, ale nie butni, mądrzy lecz nie zarozumiali, kulturalni i pewni siebie, znali swoją wartość, ale nie samolubni, mieli określone kompetencje, ale nie poniżający innych, współczujący i życzliwi, mówili prawdę, ale tak, by nie krzywdzić innych, szanowali innych i byli szanowani, akceptowali to, co służy dobru, kochali i szanowali rodziców, starszych i Boga, aby zawsze słyszeli Jego głos i kierowali się nim.
Ten rok szkolny rozpoczniemy od wartości odpowiedzialność. Wartość ta najbardziej związana jest z prawym i właściwym postępowaniem. Stopień odpowiedzialności zależy od wieku, roli jaką pełnimy. My skupimy się na czterech aspektach : odpowiedzialności za siebie, odpowiedzialności wobec szkoły, wobec rodziny i wobec Boga.
Alicja Dzwonkowska
Kontynuujemy naszą naukę z wartościami w nadchodzącym roku szkolnym. I chociaż wydawałoby się, że skupianie się na wartościach jest zbyteczne, bo jest wiele spraw w edukacji, którymi należy zająć, wiele zmian, to jednak musimy być świadomi tego, że przyszłość zależy od poziomu moralności w społeczeństwie. Nie osiągniemy oczekiwanych rezultatów bez skupiania się na tym co jest ważne, jakie działania są prawe, jakie postępowania są korzystne dla całościowego rozwoju osoby i kraju.
Podejmujemy taką pracę mimo, że nie mamy gwarancji uzyskania oczekiwanych efektów. Wierzymy jednak i mamy nadzieję, że dajemy naszym uczniom to, czego nie otrzymaliby w innych szkołach. Oprócz wiedzy o świecie fizycznym, potrzebnej do życia, dostarczamy im wiedzę o świecie ukrytym, duchowym, która to jest niezbędna do dokonywania trafnych i dobrych wyborów.
Stąd wartości, które w praktyce przejawią się jako cnoty czyli takie cechy charakteru, osobowości, które warunkują szacunek dla siebie samego i szacunek innych ludzi dla nas. Cnota to wartość przejawiająca się w praktyce, to zaleta. Każdy rodzic chciałby, by jego dziecko miało dużo zalet, bo one determinują jaki mamy charakter. Nasza szkoła od wielu lat weszła w nurt kształtowania dobrego charakteru. I chociaż dostrzegamy, że ludzie dobrzy w obecnej rzeczywistości częściej napotykają na trudności, muszą iść „pod prąd”, to jednak świadomość opieki Boskiej i postępowanie zgodne z sumieniem dodaje odwagi i siły, a w rezultacie pozwala nie tylko zachować godność, ale też uzyskać szacunek innych osób. Pokazuje drogę do zadowolenia i szczęścia.
W tym roku będziemy ze szczególną uwagą skupiać się na: odpowiedzialności, koncentracji, odwadze i patriotyzmie, zaufaniu, dobroci, współczuciu, empatii, prawdzie, nadziei, pięknie i radości. Pragniemy, aby te wartości zostały zasiane w sercach i umysłach uczniów. Mamy nadzieję, że będą wzrastały także w sercach rodziców.
Alicja Dzwonkowska
Nie kochaj spania, abyś nie zubożał. Miej oczy otwarte - nasycisz sie chlebem.